10 tips til god ergonomi i hverdagen

Hva er god ergonomi og hvorfor skal vi ta dette på alvor?
I denne artikkelen tar vi for oss hva ergonomi er, hvordan det påvirker kroppen din og hva du kan gjøre selv for å få det bedre rundt deg. Ergonomi er noe både du og din arbeidsgiver har ansvar for og viktig at det blir tatt på alvor.

Blogg.10 tips til god ergonomi.sittbedre.no. På bildet ser du en mann som sitter på kontoret sitt og smiler mens han tøyer ut fingrene mot datamaskinen.

Publisert: 14.02.2021

Hva er god Ergonomi?

Uten å gå alt for dypt inn på det, da ergonomi er et ganske bredt tema, så handler ergonomi rett og slett om hvordan kroppen har det når du utfører arbeidsoppgaver. Om det er kontorarbeid, butikkmedarbeider eller lokomotivfører, så er det viktig og ta vare på kroppen og sørge for at tilværelsen du omgir deg i ergonomisk riktigs. Ved å gjøre dette unngår du skader og belastningsplager. Når det kommer til fravær i arbeidslivet, er den største årsaken til fravær i arbeidslivet muskel- og skjelettplager. For mer informasjon kan du lese mer utfyllende tekst på arbeidstilsynet sin side.

Arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager er den største enkeltårsaken til fravær i arbeidslivet.

Kroppene er forskjellige – tåler ulikt

Om du varierer fysisk belastning så styrker du deg selv både fysisk og psykisk. Helseskade kan oppstå dersom du belaster kroppen mer enn den tåler. Å sitte åtte timer foran en datamaskin kan føles som lang tid om du er ukomfortabel. Utmattelse eller smerter kan oppstå og tvinger deg til å prøve å slappe mer av. Dette kan ende opp med at du lener deg fremover og forverrer sittestillingen din ytterligere. Følger du tips til god ergonomi på kontoret kan dette påvirke til en bedre hverdag.

Så hva kan du gjøre for god ergonomi?

Du har sikkert hørt om og kanskje prøvd en høydejusterbar skrivepult, men sliter fortsatt med ryggsmerter. Mest sannsynlig kan det hende du ikke har utnyttes dens fulle potensiale. Stolen din, skjermen, tastaturet og alt annet utstyr bør også justeres slik at det passer til deg. Dette konseptet med å designe og justere arbeidsstasjonen kalles ergonomi.

En riktig justering kan forbedre komforten og produktiviteten din, samt redusere stress på på kroppen som går ut over rygg, ben og ledd. Vi har tatt for oss noen enkle trinn du kan gjøre for å forbedre ergonomi på kontoret.

10 tips til god ergonomi

  • Hold håndleddene jevne, avslappede og parallelt med tastaturet når du skriver eller bruker en mus. Bøy fingrene dine, ikke håndleddene.
  • Ha tastaturet og musen separert.
  • Juster stolen slik at albuene er i høyde med tastaturet. 
  • Unngå å bøye deg frem, hold ryggen rett og helst lent mot ryggstøtten med en tilpasset ryggpute
  • Bruk en sittepute for riktig høyde og bedre komfort.
  • Knærne skal være i en 90 graders vinkel med føttene flate mot gulvet.
  • Hvis du trenger fot støtte for avlasting av knærne kan du bruke en bok, eske eller investere i en fotpute.
  • Toppen av skjermen skal være på øye nivå.
  • Sørg for at du ser bort fra skjermen minst hvert 20 minutt
  • Vær i bevegelse og forsøk å stå oppreist minst en gang i timen.

Uansett hvilken situasjon du er i, kan du ta vare på helsen din med å flytte deg regelmessig og ta pauser. Oppgaver som konferansesamtaler, lese dokumenter, tenke og skrive notater kan gjøres på en sofa, lenestol eller til og med ved å ligge på gulvet.

Hold deg aktiv!

Det er utrolig viktig å holde seg aktiv, om du merker at du begynner å få problemer med nakke, rygg og ben. Dette øker blodsirkulasjonen rundt i kroppen og få musklene dine til å slappe av. Hvis du ikke har mulighet å gå fra arbeidet ditt, kan du gjøre enkle øvelser hvor du sitter. Hver kreativ!

Sliter du allerede med ryggsmerter?

Les også: 7 ting du ikke visste om ryggsmerter.

Hva kan du som arbeidsgiver gjøre?

Arbeidsgiver skal kartlegge ergonomiske risikoforhold på arbeidsplassen. Regelverket har særlige krav til risikovurdering med hensyn til god ergonomi. Ta utgangspunkt i arbeidstakers egen opplevelse. På grunnlag av kartleggingen skal arbeidsgiver vurdere risikoforholdene i virksomheten og gjøre tiltak som reduserer risikoen. Tiltakene bør også omfatte opplæring og informasjon, fysisk aktivitet og bistand fra bedriftshelsetjenesten.

Kartlegg, risikovurdering og organiser arbeidet

Hvis dere er usikre på hvordan dere skal vurdere risikoen på arbeidsplassen, eller det er faremomenter som er kompliserte, kan dere for eksempel søke hjelp fra bedriftshelsetjeneste. Men husk, at uansett hvem som utfører arbeidet i praksis, så er det arbeidsgiver som har ansvar for risikovurderingen.

Rull til toppen

Vi bruker cookies

Sitt bedre benytter informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen av vår nettside.